Dagsplan - mad og lure

8. december 2016

Alder:
6 mdr.

Dagsplan - mad og lure

Kære Helen

Lillesøster er nu blevet 6 måneder og jeg har i den forbindelse nogen spørgsmål.

Hun har lige nu følgende rytme:

Vågner kl. 6: Får tilbudt flaske - spiser 120 ml

Kl. 7.15-7.30: får mild havregrød og spiser 1,5 dl og vand af kop

Kører storesøster i børnehave

Kl. 9: tilbudt flaske - spiser 120 ml

Sover formiddagslur på 1,5 time op til 1 time og 45 min

Kl. 11.30-12: tilbudt grød eller grøntsagsmos - vil helst kun spise grød og kan så spise 1-1,5 dl

Kl. 13.30-14: tilbudt flaske spiser 120 ml

Puttes til lur og sover højst 1,5 time

Kl. 16.30: tilbudt flaske og spiser 120-150 ml

Forsøger at ligge til en lur mere men hun er ikke træt før måske kl. 18 og det synes vi bare er så sent men hun kan ikke holde til nat.

Kl. 18: grøntsagsmos som hun ikke er særlig interesseret i

Kl. ...

Annonce

... 19.30: flaske til natten og spiser måske 150-180 ml.

Puttes til natten kl. 20-20.30 og sover uden mælk der

Nu er begyndt at tage mindre af flaskerne og sige fra. Får hun nok mælk?

Jeg føler lidt at jeg skal bruge meget energi på at få mos i hende. Grød går det bedre med. Er nervøs for at presse hende.

Har du nogen forslag til hvordan jeg får hende til at spise grøntsagsmos? Har prøvet meget forskelligt.

Hun er generelt meget utilfreds i øjeblikket. Sker der noget særligt med udviklingen?

Hun er jo en stor pige på knap 11 kg.

Jeg synes ikke helt det fungere med lurene ud på eftermiddagen. Ville gerne at hun kunne tage en længere lur der. Hun er generelt utilfreds fra hun kommer op fra 2. lur til hun bliver puttet om aftenen og det er altså hårdt når vi også har storesøster.

Håber du kan hjælpe os lidt.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer